Viisi trendiä, jotka vaikuttavat podcasteihin vuonna 2020

Olli Sulopuisto

Mitä podcasteissa tapahtuu tänä vuonna? Olli Sulopuisto, joka podcast-keisarinakin tunnetaan, on toinen Jaksomedian perustajista. Hän muun muassa myy podcasteja, suunnittelee sarjojen sisältöä, kouluttaa ihmisiä tekeemään podcasteja, virittää äänityslaitteita ja – ennen kaikkea – kertoo typeriä puujalkavitsejä. Olli kertoo nyt viisi podcast-trendiä vuodelle 2020. Tämän luettuasi tiedät missä mennään!

1. Lyhyet jaksot ja suositusalgoritmit

”Entistä napakampien podcastien kysyntä kasvaa, kun tietokoneohjelmat oppivat suosittelemaan podcasteja kuulijoille. Silloin on hyödyllistä, että jaksot ovat lyhyitä. Asiaa voi havainnollistaa miettimällä YouTuben toimintaa – jos se suosittelee sinulle tunnin videota ja viiden minuutin videota, kumman katsot todennäköisemmin?

Juttelin taannoin Googlella mm. älykaiuttimien parissa työskentelevän Brenda Salinasin kanssa, joka kertoi, että jotkut julkaisijat kokeilevat myös pitkien jaksojen lohkomista osiin suosittelua varten. Kaikkien ohjelmien ei siis tarvitse tulevaisuudessa olla kymmenminuuttisia, vaan pidemmästä jaksosta voidaan pilkkoa suositusalgoritmia varten sopivia palasia.

Koneellisten suosittelujen kannalta on eduksi, jos jaksossa käsitellään vain yhtä asiaa tai muutamaa yhteenliittyvää asiaa. Tällöin tietokoneen on helpompi päätellä, millaisia kuulijoita se saattaisi kiinnostaa.

Vielä yksi lyhyiden jaksojen hyvä puoli: jos huonon suosituksen takia hukkaat 5 minuuttia elämästäsi, on se pienempi haitta kuin 45-minuuttiseen jaksoon haaskattu aika.”

2. Isoista tulee isompia 

”Spotify osti viime vuonna muita yrityksiä, tuotantoyhtiöitä ja podcast-teknologiayhtiöitä suurin piirtein puolella miljardilla dollarilla. Sama meno jatkuu myös tänä vuonna. Kun ketjuuntuminen alkaa, ei ole syytä sen loppumiseen. Se on hidas, mutta vääjäämätön suunta. En kyllä uskalla veikata, vaikuttaako tämä podcast-maailmaan vielä muualla kuin Yhdysvalloissa. 

Pelkona tuntuu olevan, että se vähitellen nostaa menestymisen kynnystä. Isoilla firmoilla on paljon rahaa sekä osaamista, ja se kuuluu lopputuloksessa. Voiko kengännauhabudjetilla tehdyllä podcastilla enää päästä pinnalle, jos toisilla on heittää uusien sarjojen tueksi osaavimmat tekijät ja markkinointikampanjat?”

3. Mainosteknologia kehittyy

”Perinteisesti suuri osa podcasteissa kuultavista mainoksista on ollut kiinteästi mukana itse äänitiedostossa, juontajan itsensä lukemina. Samassa jaksossa on siis aina sama mainos. Nykyään on kuitenkin jo mahdollista lisätä mainoksia jaksoon sen perusteella, millainen ihminen kuuntelee sitä.

Videoissa ja muissa nettisisällöissä mainokset ovat kohdennettuja, ja se tulee lisääntymään myös podcasteissa. Perinteiset host read -mainokset ovat yksi nettimainonnan pidetyimmistä muodoista. Seuraako mainonnan muutoksesta se, että kuulijat alkavat inhota myös podcast-mainoksia? 

Ohjelmallisesta mainosmyynnistä seuraa myös, että mainostila lisääntyy. Kun yksi mainos on saanut tietyn määrän näyttöjä, sen voi korvata toisella. Näin podcastin julkaisija voi myydä enemmän mainostilaa ja saada lisää tuloja.

Samaan aikaan tapahtuu siis kaksi päinvastaista asiaa. Toisaalta mainosten määrä kasvaa ja aiempaa pienemmät podcastit voivat päästä kiinni mainosrahoihin, mutta toisaalta yksittäisen mainoksen arvo laskee.”

4. Google alkaa ymmärtää podcasteja

”Google on ilmoittanut alkavansa käyttämään puheentunnistusta eli tekevänsä äänestä “first class citizenin”. Haku löytää siis jatkossa osumia muualtakin kuin tekstistä, kuten yksittäisen podcast-jakson sisältä audiosta. 

Kun ääni ei enää ole mystinen paikka tietokoneohjelmien ulottumattomissa, podcastit saavat lisää huomioita, kuuntelijoita ja rahaa. Myös suomi on tuettujen kielien listalla.”

5. Uusia tapoja tienata ilmaantuu

”Podcastit ovat perinteisesti olleet ilmaisia kuuntelijoille ja mainokset ovat toimineet rahantekoväylänä. On olemassa jo useita pieniä palveluita, jotka mahdollistavat podcastin tilaamisen rahaa vastaan. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kaikki jaksot tai osa jaksoista voivat olla maksullisia.

Vaihtoehtoisesti jaksot voivat olla kuunneltavissa ilmaiseksi, mutta maksusta pääsee käsiksi lisämateriaaliin tai vaikkapa chattailemaan juontajien kanssa. Pienen mittakaavan podcasteissa tällainen tapa on luultavasti tuottoisampi kuin mainosmyynti.”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *